Blog | Online leren

Online leren: loop nooit meer achter op de praktijk met hyperactuele leerstof

Het onderwijs krijgt vaak het verwijt achter te lopen op de praktijk. Verschillende initiatieven proberen daarom de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijfsleven te versterken. Zo bundelen tien Nederlandse topsectoren (waaronder energie, agri & food, logistiek) hun krachten, zodat mensen zich kunnen ontwikkelen en innovaties sneller in de praktijk worden gebracht. In deze blog lees je hoe online leren met hyperactuele lesstof de kloof tussen onderwijs en praktijk dicht.

Een betere aansluiting van onderwijs op de vraag van de arbeidsmarkt heeft ook de aandacht van het Rijk. Dat komt dit jaar bijvoorbeeld met Nederland leert door, een subsidieregeling die aansluit bij het idee van een leven lang leren. Zo verbeteren mensen hun positie op de arbeidsmarkt. Online scholing is daar een belangrijk onderdeel van.

Online leren is leuk en levert betere resultaten op

Leren via internet was al aan een opmars bezig, maar is door de Coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Niet alleen is online leren momenteel noodzakelijk, het maakt kennis opdoen ook leuk en het resultaat is vaak beter dan bij traditioneel, klassikaal onderwijs. Leerstof blijft beter hangen, omdat het op een aantrekkelijke manier wordt aangeboden, bijvoorbeeld met video’s en podcasts.

Wat zijn de voordelen voor eindgebruikers?

  • Leren waar je wilt: met mobiele apparaten kunnen mensen lessen overal volgen.
  • Leren wanneer je wilt: online trainingen zijn altijd beschikbaar en zijn daarom op ieder moment te volgen.
  • Leren in eigen tempo: het is mogelijk om lessen rustig terug te kijken. Je hoeft ook niet te wachten op anderen.
  • Kostenbesparing: er is geen leslocatie nodig en mensen hoeven niet te reizen.

Natuurlijk heeft online leren ook beperkingen. Het vergt meer zelfdiscipline en het gebrek aan fysiek contact met klasgenoten en docenten voelt vaak als een gemis. Daarnaast is het moeilijk om via online methoden praktische vaardigheden onder de knie te krijgen. Leren lassen, metselen of opereren vanuit huis gaat niet. Daarom kiezen organisaties vaak voor blended learning, een mix van online en klassikaal leren.

Online content is gemakkelijk te updaten

Met online leren is content eenvoudig te updaten. Informatie in een boek is vaak al achterhaald voor de inkt droog is, maar online lesmateriaal is ieder moment aan te passen. Bedrijven kunnen informatie over een nieuw product snel delen met mensen die ermee moeten werken. Zo weten zij hoe het op de juiste manier moet worden gebruikt en maken ze minder fouten. Hierdoor neemt de tevredenheid toe. De producent krijgt minder klachten en kan zich op andere zaken focussen.

Als content eenvoudig te delen en te bewerken is, kan een organisatie nog op een andere manier tijd winnen. Bijvoorbeeld door niet alle lesstof voor eigen rekening te nemen, maar ook branchegenoten en kennispartners een bijdrage te laten leveren.

Sweeburg maakt slimme samenwerking van onderwijs en bedrijven mogelijk

Sweeburg begrijpt zowel de behoeften van het bedrijfsleven als het onderwijs. Zij ondersteunen slimme vormen van samenwerking en creëren krachtige leermomenten. Inhoudelijk door online leermiddelen te ontwikkelen en technisch door de inrichting van ICT-systemen. Content wordt bij bedrijven ‘opgehaald’ door met ze in gesprek te gaan over wat studenten en werknemers over hun product moeten leren. Bedrijven kunnen online leermiddelen gebruiken, updaten en mensen opleiden aan de hand van de meest actuele inzichten. Docenten worden up-to-date gehouden met korte introducties van nieuwe onderwerpen of aanpassingen. Bovendien is de methodiek zo slim georganiseerd dat de manier van ontwikkelen de werkdruk bij docenten verlaagt en door de onderwijskundige inbreng de kwaliteit van de leermiddelen wordt verhoogd. Zo wordt de kloof tussen onderwijs en praktijk gedicht.

Meer weten over online leren? Neem dan contact met ons op of kijk verder op onze website. 

Neem contact op